Var inte rädd! :)

Anonym hade inte behövt vara anonym! :) Men vill du det så måste du ju få vara det såklart! :)
Att dinkel inte är nyttigare än vetemjöl är både rätt och fel! :)


Om man jämför t ex dinkelmjöl med vetemjöl så är skillnaden ur näringssynpunkt uppenbar.
Dinkelmjöl är nyckelhålsmärkt och innehåller både mer proteiner och kostfiber, ganska mycket dessutom.
Till skillnad från vanligt vete, där näringsämnena är koncentrerade till grodden och skalet så finns det i dinkel även i mjöldelen. Dinkel har högre andel essentiella aminosyror jämfört med vanligt vete.
Vitamin B1 och B2 kan vara dubbelt så högt som i vete och mängden av mineralerna järn, koppar och zink är något högre. Fytinsyrainnehållet är lägre vilket är positivt för järnupptaget.

Vad många gör fel i jämförelsen är att man jämför dinkelmjöl av fullkorn med vanligt vetemjöl.
Om man däremot jämför med det vanliga vetets motsvarighet grahamsmjöl, upptäcker man snabbt att skillnaderna inte längre är så stora.
Vi svenskar är dock dåliga på att använda grahamsmjöl och då näringsexperterna väljer bort vanligt vetemjöl till förmån för dinkelmjöl av fullkorn är det självklart att slutresultatet blir nyttigare.
Läste precis detta på Pilefood.se.

Kram kram


Kommentarer
Postat av: anna

men varför blir jag anonym för skrev ju faktiskt mitt namn grr



jag preciserade mej lite dåligt, alltså jag menade ur GI synpunkt för du äter väl gi? eller så är det bara som jag fått för mej, hasplade ur mej det bara.

2009-02-12 @ 21:26:30
Postat av: Catja

Hallå Anna! Jo jag vet att kommentarsrutorna kan funka lite si sådär emellanåt! Ska man hårddra GIt så får jag ju inte äta nått mjöl alls! Men dinkel är ju bättre än vete! :) Semlan igår ingår inte heller i GI! ;)

2009-02-13 @ 08:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0