Lilla bäsen

Så då har jag vart på ULet! :)
Lillisen beräknas anlända den 21 Februari! ♥
Så jag är alltså i vecka 17+2 (Byter på måndagar... fasen va enkelt! :))

Bebisen

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 11-12 cm (FAST BM RÄKNADE UT AT BEBAN ÄR 22CM LÅNG. SKUMT!....) vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.

 

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.

Du

Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.

Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.

Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.


Å jag kan tala om att armar och ben var absolut heeelt jäkla rörliga. Helt vild liten krabat som sparkade och donade och sräckte på sig hela tiden.. HIhi! Skallade dessutom det där ultraljuds"handtaget".
Ja jessus vilken livlig en..
Nå men då vet vi datum åsså.
(PS. Tyckte mig se en snopp... Men jag kan inte säga säkert!)

Nu ska jag  å hämta pigan... Hejj!


Kommentarer
Postat av: mormor

Åhhh, vad jag längtar :-) Du kommer nog att ha fullt upp med Knodden o Elise... O du kommer att rasa ner i vikt... Kram på er... Hälsa Patrik att han ska krya på sig...

2009-09-16 @ 12:12:03
Postat av: Emma

Åhh gud var roligt!! :) det blir en månad emellan våra då ungefär.

Jag ska på ul imorgon.. har bokat tid på privatkliniken.. ska bli spännande att se den lilla :)

Roligt om ni får en pojke den här gången.

2009-09-16 @ 12:40:51
URL: http://nutiopa.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad kul med bebis :-) Jag är beräknad till den 22 februari, får väl se om det ändras något på ul nästa onsdag! :-)

2009-09-16 @ 14:56:39
URL: http://alskadeunge.blogg.se/
Postat av: Sanna

Wohooooow, får se då om den blir en liten man :D

2009-09-16 @ 16:56:56
URL: http://sannaxel.blogg.se/
Postat av: Linda L

Whaaaat!! 23februari!!!! kan bli samma dag;)

2009-09-22 @ 17:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0