Godaste brödet någonsin!!



Ja herregud! Så gott bröd... Ojojoj!
Fick receptet av Patrik faster som i sin tur fått det av sin dotters svärmor.
Så därför döper jag det till:

Min killes fasters dotters svärmors Solrosbitar. :)
(Annars kan man kalla dom Solrosbitar kort och gott )

50g jäst
5 dl vatten eller mjölk
3msk olja
1 1/2 dl rostade solroskärnor (Jag använde naturella)
2 tsk salt
ca 1 1/2 liter matbrödsmjöl av vete eller lantvetemjöl.Jag brukar använda dinkelmjöl blir saftigare och nyttigare.
 
pensling och garnering
1 ägg
1 1/2 dl solrosfrön
 (Jag strödde på lite linfrön också)
 
Smula jästen i degbunken.Värm vattnet el.mjölken och oljan till fingervarmt 37 grader.
Häll lite av spadet över jästen.Tillsättresten av spadet,solroskärnor,salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig,strö över lite mjöl och täck med bakduk låt jäsa 30-45 min.
Knåda i resten av mjölet,platta ut den i välsmord långpanna 30x40cm.Nagga med gaffel och skär rutor.
låt jäsa under duk 30-40 min.
pensla med ägg och strö över solrosfrön.Kan även penslas med enbart vatten efter gräddningen.
 
Grädda i mitten av ugnen 225 grader ca 20 min, Stjälp försiktigt upp,låt kallna under bakduk.
 
 
Ja dra mig baklänges på kullerstenar va gott detta var...
*Vimmelkantig av smaklöks-polkan i munnen*
 
 

Kommentarer
Postat av: Anki

Jag stjäl receptet och kallar det: Catjas killes fasters dotters svärmors Solrosbitar.

2009-02-12 @ 17:59:56
Postat av: Anonym

fast dinkel är inte nyttigare än vetemjöl, bara godare

2009-02-12 @ 18:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0