Grillad av prästen

Gosh! :) Jag och Patrik har varit och träffat prästen inför dopet på lördag.
Han frågade oss varför vi vill döpa Elise och jag tyckte att vi skulle säga lite som det var. Så jag sa nånting som att vi gör det för vi tycker att det är en fin sak och vi tyckte att vi bör döpa. Vi vet inte vad vi tror på men vi båda har en tro på något....Blahahahaha! Nått sånt.
Prästen tittar på mig och säger inget på en stund.
Sen antyder han att man inte bör döpa om man inte tror på Gud.
"Jomen vi tror ju på nått men kanske inte på allt... Inte sådär helt konkret på gubben Gud.. Förstår du?"
Varpå prästen svarar:
"Nä."
Aaaaah!!! Jag kände att jag började svettas lite. Hjärnan gick på högvarv.. Vafan ska jag nu säga??! Tjorvade ihop nånting som bara gjorde allt lite mer förvirrat. Tänkte ett tag att vi kommer aldrig att få döpa ungen!
Men då kliver Patrik in som den räddare i nöden han är.
Han sitter i sin fåtölj och ser lugn och filosofig ut och säger;
"Ja, men kyrkan står ju inte för nånting dåligt. Det kyrkan står för är ju alltid väldigt fint. Även fast världen kan se ut som den gör så står kyrkan för något bra...."
Det tyckte prästen om. Han tyckte det var ett fint sätt att se på det.
TACK PATRIK!!!! :)

Jag kände mig som Judas under resten av tiden och kände mig tvungen att erbjuda mig att läsa ett bibelstycke i kyrkan.
Nå, jag har absolut inget emot att läsa upp nått men nu kände jag mig lite tvungen att försöka komma på god kant med Prellen igen. Annars kanske han trash-talkar mig inför hans polare Gud. Vore ju för trist att hamna nere i "Söderns Hetta" när den dagen kommer.. Hihi!

Undrar vad prästen sagt om jag sagt att; "Jodå, jag tror på Gud. Han bor granne med oss. Kör en blå folkabuss och cyklar långt in i vintern!" :)


Kommentarer
Postat av: angelika

hahahahaha !!! är inte detta lite typiskt.. alltid när man vill vara lite bildad på nåt vis... och va mallig patrik ska va som liksom räddade situationen.

2009-04-02 @ 16:50:34
URL: http://lillafrokenlycklig.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ha ha! Usch, TYP DET var min största fasa! Att vi skulle råka "avslöja" att vi inte tror på gud. Tur att din karl styrde upp saken ;)

2009-04-02 @ 20:05:02
URL: http://sannaxel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag fattar inte varför folk vill döpa sina barn om de inte ens tror på kristendomen? Varför vill man då låta ungen genomgå en kristen ritual? Förstår inte alls....

2009-04-03 @ 09:34:29
Postat av: angelika

suck kristen ritual ... ja jag har döpt mina barn för att jag tycker att det hör till.. inte tror jag nåt speciellt mycket..

2009-04-04 @ 08:46:33
URL: http://lillafrokenlycklig.blogg.se/
Postat av: ulli

Hej Catja!

Jag döpte mina barn för att jag Tycker att en kristna tron står för någonting gott och är en fin ritual. Och då har dom möjlighet att senare ta konfirmationen. Om dom senare väljer att gå ur Svenska kyrkan är dom vuxna nog att bestämma det själva. Ulrika

2009-04-04 @ 16:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0